TAO 2015.

2015.01.20 15:08

A társasági adó legfontosabb szabályai

2015.

A Magyarországon jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló, vagy azt

eredményező gazdasági tevékenység, azaz a vállalkozási tevékenység alapján,

az annak során keletkezett jövedelem után az adózót a társasági adóról és az

osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény [Tao. tv.] előírásai szerint –

figyelemmel az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben [Art.]

foglaltakra is – társasági adókötelezettség terheli. Egyes adózók (például

alapítványok, egyesületek) esetében azonban a Tao. tv. kivételt tesz és rögzíti,

hogy meghatározott feltételek szerint végzett tevékenységeik, szerzett bevételeik

e törvény alkalmazásában nem minősülnek vállalkozási tevékenységnek,

bevételnek. (E szervezetek sajátosságait, adózásának alapvető szabályait a 13.

számú információs füzet tartalmazza.)

1.) Alapelvek

– Rendeltetésszerű joggyakorlás1

;

– Kedvezmények kétszeres figyelembevételének tilalma, kivéve, ha a törvény

valamely rendelkezése kifejezetten utal a többszöri alkalmazásra

2

;

– Nemzetközi egyezmények elsőbbsége3

;

– A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény [Szt.] rendelkezéseivel való

összhang4

.

2.) Adóalanyok

A társasági adó alanya a belföldi, valamint a külföldi illetőségű adózó.

2.1. Belföldi illetőségű adózók

A belföldi illetőségű adózók adókötelezettsége a belföldről és a külföldről

származó jövedelmükre egyaránt kiterjed (teljes körű adókötelezettség).

A belföldi illetőségű adózókra a törvény taxatív felsorolást ad. Ezek a

következők5

:

 

1 Tao. tv. 1. § (2) bekezdés

2 Tao. tv. 1. § (3) bekezdés

3 Tao. tv. 1. § (4) bekezdés

4 Tao. tv. 1. § (5) bekezdés

5 Tao. tv. 2. § (2), (3) bekezdés 2

a) a gazdasági társaság (ideértve a nonprofit gazdasági társaságot),

b) a szövetkezet,

c) az állami vállalat, a tröszt, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi

személyek vállalata, a leányvállalat,

d) az ügyvédi iroda, a végrehajtói iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, a

közjegyzői iroda, az erdőbirtokossági társulat,

e) a Munkavállalói Résztulajdonosi Program szervezete [MRP],

f) a vízitársulat,

g) az alapítvány, a közalapítvány, az egyesület, a köztestület (ideértve e

szervezetek alapszabályában, illetve alapító okiratában jogi személyiséggel

felruházott szervezeti egységeket is), továbbá az egyházi jogi személy, a

lakásszövetkezet és az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár,

h) a felsőoktatási intézmény (ideértve az általa létrehozott intézményt is),

továbbá a diákotthon,

i) az európai területi együttműködési csoportosulás,

j) az egyéni cég,

k) az európai kutatási infrastruktúráért felelős konzorcium (ERIC),

l) a külföldi személy, ha üzletvezetésének helye belföld,

m) a bizalmi vagyonkezelési szerződés alapján kezelt vagyon.

2.2. Külföldi illetőségű adózók

A külföldi illetőségű adózó adókötelezettsége a belföldön végzett vállalkozási

tevékenységből származó jövedelmére terjed ki (korlátozott adókötelezettség).

Ezek körébe tartozik6

:

a) a külföldi vállalkozó, amely belföldi telephelyen végez vállalkozási

tevékenységet,

b) ingatlannal rendelkező magyar társaság külföldi tagja, amely ingatlannal

rendelkező társaságban [Tao. tv. 4. § 18. pont] meglévő részesedésének

elidegenítése, vagy kivonása révén szerez jövedelmet.

 

6 Tao. tv. 2. § (4) bekezdés3

3.) Nem adóalanyok

Nem alanya a társasági adónak az 5. számú mellékletben felsorolt szervezet7

(például a felszámolás kezdő napjától a felszámolási eljárás alatt álló). E

felsorolás nem taxatív; az itt jelöltek mellett ugyanis nem társasági adóalany

mindaz a jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, amely az

adóalanyi felsorolásban (2. pont) nem szerepel (például költségvetési szervek,

társasház). Nem adóalany a magánszemély, az egyéni vállalkozó sem.

4.) Adóalap

Az adó alapját – az általános szabályok szerint8

– az üzleti évi beszámolóban

kimutatott adózás előtti eredményből kiindulva kell meghatározni. Az adózás

előtti eredmény Tao. tv. által előírt korrekciós tételekkel9 módosított összege

képezi az adóalapot. Adófizetési kötelezettséget a pozitív adóalap után kell

számítani. Az adóalap megállapításának különös szabályait10 nem részletezzük.

5.) Az adózás előtti eredmény korrekciós tételei

A korrekciós tételek egy része az adóalap védelmét szolgálja; ezek döntően az

Szt. szerint elszámolt költségekhez, ráfordításokhoz kapcsolódóan írják elő a

növelő tétel, illetve az Szt. szerint az eredmény javára elszámolt bevételekhez

kapcsolódóan tartalmazzák csökkentő tétel alkalmazását (olykor korrekció-

„párosok”). Más részük kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy – bizonyos módon

felmerült – költségek, ráfordítások növeljék az adóalapot, más esetben pedig

kedvezményt – esetenként többszörös kedvezményt is – biztosít a csökkentő

tétel előírása. A következőkben néhány, jellemzően felmerülő korrekciós tétel

tartalmát ismertetjük.

5.1. Veszteségleírás

Amennyiben az adóalap bármely adóévben negatív (veszteség), annak elhatárolt

összegével az adózó a következő öt adóévben – meghatározott feltételekre

figyelemmel11

– döntése szerinti megosztásban csökkentheti12 az adózás előtti

eredményét. A veszteség elhatárolását, felhasználását a számviteli

nyilvántartásokban sem rögzíteni, sem a beszámolóban kimutatni nem kell, azt

 

7 Tao. tv. 2. § (5) bekezdés

8 Tao. tv. 6. § (1) bekezdés

9 Tao. tv. 7., 8., 13., 18. és 28. §, VII. fejezet

10 Tao. tv. 9. §, 10. §, 12. § 13/A. §, 15. §, 15/A. §, 16. §

11 Tao. tv. 17. §, VII. fejezet

12 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés a) pont4

csak az adózáshoz kapcsolódóan kell nyilvántartani. Ehhez a nyilvántartásban az

elhatárolt veszteségek összegét évenkénti részletezésben kell vezetni; a

veszteségeket a keletkezésük sorrendjének megfelelően lehet felhasználni.

Átmeneti szabály alapján a 2014-ben kezdődő adóév utolsó napjáig keletkezett,

és az adóalapnál még nem érvényesített elhatárolt veszteséget az adózó a 2014.

december 31-én hatályos előírások szerint írhatja le azzal, hogy az elhatárolt

veszteséget legkésőbb 2025. december 31. napját magában foglaló adóévben

lehet az adózás előtti eredmény csökkentéseként érvényesíteni [Tao. tv. 29/A. §

(6) bekezdés].

Fő szabály szerint a korábbi adóévek elhatárolt vesztesége legfeljebb a

felhasználása (az adózás előtti eredmény csökkentéseként történő elszámolása)

nélkül számított adóévi adóalap 50 százalékáig számolható el az adózás előtti

eredmény csökkentéseként13. Külön feltételekkel írható le a jogelődtől átvett

veszteség a jogutódnál, továbbá akkor is, ha a folyamatos működés során a

többségi tulajdonos személye (nem átalakulás következtében) megváltozik.

5.2. Céltartalék képzése, felhasználása

Meg kell növelni14 az adózás előtti eredményt – a kettős könyvvitelt vezető

adózóknak – az adóévben az Szt. 41. § (1) bekezdése alapján a várható

kötelezettségekre és az Szt. 41. § (2) bekezdése alapján a jövőbeni költségekre

képzett céltartalék, illetve céltartalékot növelő összeg adóévi ráfordításként

elszámolt összegével, míg az említett céltartalékok felhasználása következtében

elszámolt adóévi bevétel csökkenti15 az adózás előtti eredményt.

5.3. Értékcsökkenés, értékcsökkenési leírás

Növeli16 az adózás előtti eredményt az adóévben az Szt. szerint az adózás előtti

eredmény terhére elszámolt:

 terv szerinti értékcsökkenés, ide értve az egy összegben elszámolt

értékcsökkenést is,

 terven felüli értékcsökkenés,

 könyv szerinti érték az immateriális jószág, a tárgyi eszköz állományból

bármely jogcímen történő kivezetésekor.

 

13 Tao. tv. 17. § (2) bekezdés

14 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés a) pont

15 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés b) pont

16 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés b) pont5

Csökkenti17 az adózás előtti eredményt:

 a Tao. tv. 1. és 2. számú mellékletében foglaltak szerint megállapított

értékcsökkenési leírás összege, ide értve az egy összegben elszámolt

értékcsökkenési leírást is,

 a terven felüli értékcsökkenés Tao. tv. 1. és 2. számú mellékletében foglalt

előírások szerint az adóalapnál érvényesíthető összege,

 az immateriális jószág, a tárgyi eszköz állományból bármely jogcímen történő

kivezetésekor az eszköz számított nyilvántartási értéke18

.

Nem számolható el19 értékcsökkenési leírás (nincs csökkentő tétel) azon

eszközökre vonatkozóan, amelyekre az Szt. szerint nem számolható el terv

szerinti értékcsökkenés, vagy nem szabad elszámolni azt (nincs növelő tétel). Ez

alól kivételt képez (van csökkentő tétel) a nulla vagy – a terv szerinti

értékcsökkenés elszámolása következtében – a maradványértéknek20 megfelelő

könyv szerinti értékű eszköz, valamint ha az adózó az Szt. alapján megállapított

terven felüli értékcsökkenést érvényesíti az adóalapnál, továbbá az épületnél,

építménynél (lehet növelő tétel).

A kis értékű eszközökre is vonatkozik az a szabály, hogy amely eszközökre

nem szabad terv szerinti értékcsökkenést elszámolni, azokra nem számolható el

az adóalapnál sem értékcsökkenési leírás. Így például egy festmény, szobor

(képzőművészeti alkotás) 100 000 Ft alatti egyedi bekerülési értéke nem képez

sem növelő, sem csökkentő korrekciós tételt.

5.4. Kapott (járó) osztalék, részesedés

Csökkenti21 az adózás előtti eredményt a kapott (járó) osztalék és részesedés

címén az adóévben elszámolt bevétel, kivéve az ellenőrzött külföldi társaságtól22

kapott (járó) osztalékot, vagy ha az osztalékot megállapító az osztalékot

ráfordításként számolja el. (Ilyen juttató csak külföldi személy lehet, mivel a

magyar Szt. alapján a jóváhagyott osztalék nem számolható el ráfordításként.)

 

17 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés d) pont

18 Tao. tv. 4. § 31/a. pont

19 Tao. tv. 1. számú melléklet 4. pont

20 Szt. 3. § (4) bekezdés 6. pont

21 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés g) pont

22 Tao. tv. 4. § 11. pont6

A Tao. tv.23 lehetőséget ad arra is, hogy az ellenőrzött külföldi társaságtól kapott

osztalékot az adózó levonja az adózás előtti eredményből, ha a fel nem osztott

nyereséggel korábban növelte24

az adóalapot.

5.5. Fejlesztési tartalék

Az adózó döntése szerint – a jövőbeni beruházásaira – fejlesztési tartalékot

képezhet. Ha él ezzel a lehetőséggel, akkor csökkenti25 az adózás előtti

eredményét az eredménytartaléknak az adóévben lekötött tartalékba átvezetett és

az adóév utolsó napján lekötött tartalékként kimutatott összege (fejlesztési

tartalék), de legfeljebb az adóévi adózás előtti nyereség 50 százaléka és

legfeljebb adóévenként 500 millió forint. A csökkentésként érvényesített

összeget elszámolt értékcsökkenési leírásnak26 kell tekinteni azzal, hogy az

adóévben megvalósított, a fejlesztési tartalékból feloldott részt meghaladó

értékű beruházás esetén az értékcsökkenési leírás a tárgyi eszköz üzembe

helyezésének napjától – a bekerülési értékre vetített kulccsal számítva –

folytatható. Az igénybe vett kedvezmény megtartásának feltétele, hogy az adózó

a lekötött tartalékot – figyelemmel a kivételként27 rögzítettekre – kizárólag a

megvalósított beruházás költségei szerint használhatja fel a képzést követő 4

adóévben; különben a feloldott rész után az adót késedelmi pótlékkal növelten

meg kell fizetnie.

5.6. Szakképzésben közreműködő adózó

Gazdasági társaság – külön törvény előírása alapján – gyakorlati képzést

szakképző iskolával kötött megállapodás, vagy tanulószerződés alapján

végezhet. Szakképző iskolának minősül: a szakközépiskola és a szakiskola.

Csökkentheti28 az iskolai rendszerű szakképzésben közreműködő szervezet az

adózás előtti eredményét

 a szakképző iskolai tanulóval kötött tanulószerződés alapján tanulónként,

minden megkezdett hónap után havonta az érvényes minimálbér 24

százalékával, vagy

 

23 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés g/2. pont

24 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés f) pont

25 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés f) pont

26 Tao. tv. 1. számú melléklet 12. pont

27 Tao. tv. 7. § (15) bekezdés

28 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés i) pont7

 az elméleti képzést végző iskolával kötött együttműködési megállapodás

alapján tanulónként, minden megkezdett hónap után havonta az érvényes

minimálbér 12 százalékával.

5.7. Pályakezdő, munkanélküli, egyéb személy foglalkoztatása

Csökkenti29 az adózás előtti eredményt

 a sikeres szakmai vizsgát tett, előző pontban említett szakképző iskolai

tanulónak a gyakorlati szakképzése befejezését követő folyamatos

továbbfoglalkoztatása esetén (pályakezdő); folyamatos továbbfoglalkoztatásnak

az tekintendő, ha a szakképző iskolai tanuló munkába

lépésére a tanulói jogviszony megszűnését követő napon – sikeres szakmai

vizsga letétele esetén – kerül sor; valamint

 a korábban munkanélküli személy30 után,

 a szabadulást követő 6 hónapon belül alkalmazott szabadságvesztésből

szabaduló személy, továbbá a pártfogó felügyelet alatt álló után

a foglalkoztatásának ideje alatt, de legfeljebb 12 hónapon át befizetett szociális

hozzájárulási adó összege, amellett, hogy az költségként is elszámolásra kerül.31

A korábban munkanélküli foglalkoztatása esetén a csökkentő tétel akkor

érvényesíthető, ha az alkalmazása óta, illetőleg azt megelőző hat hónapon belül

azonos munkakörben32 foglalkoztatott más munkavállaló munkaviszonyát az

adózó rendes felmondással nem szüntette meg, és a korábban munkanélküli

magánszemély az alkalmazását megelőző hat hónapon belül nála nem állt

munkaviszonyban.

5.8. Bírságok, jogkövetkezmények

Növeli33 az adózás előtti eredményt

 a jogerős határozatban megállapított bírság, amelyet a jogszabályi előírások

megsértése miatt kell fizetni, ilyen például a környezetvédelmi bírság. Nem

minősül bírságnak – így nem növelő tétel – a szerződéses kapcsolatban álló

felek között felszámított kötbér, Ptk. szerinti késedelmi kamat,

 

29 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés j) pont

30 Tao. tv. 7. § (3) bekezdés szerint: korábban munkanélküli személynek a foglalkoztatását megelőzően a

foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben meghatározott

álláskereső minősül

31 A Tao. tv. 7. § (1) bekezdés j) pontjának rendelkezése a kétszeres kedvezményre kifejezetten utal

32 Tao. tv. 4. § 3. pont

33 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés e) pont8

 az Art. szerinti jogkövetkezmények (mulasztási bírság, késedelmi pótlék,

adóbírság) ráfordításként elszámolt összege, az önellenőrzési pótlék

kivételével,

 a társadalombiztosításról szóló törvények szerinti jogkövetkezményekből

adódó (bírság, késedelmi pótlék stb.) kötelezettség ráfordításként elszámolt

összege, kivéve – szintén – ha önellenőrzéshez kapcsolódik.

Csökkentő tétel34 a bírságnak, az egyéb jogkövetkezményeknek az utólagos

mérséklése, elengedése következtében az adóévben elszámolt bevétel, ha azt az

adózó a korábbi adóév(ek)ben adózás előtti eredményt növelő tételként

figyelembe vette.

5.9. Alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés

Csökkenthető35 az adózás előtti eredmény az adózó saját tevékenységi körében

– saját célra, vagy megrendelésre, illetve kutatás-fejlesztési megállapodás36

alapján – végzett, a kutatás-fejlesztésről és a technológiai innovációról szóló

2004. évi CXXXIV. törvény 4. § (1) bekezdés a)-c) pontok szerinti fogalmi

meghatározásnak megfelelő alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés

(K+F) adóévben felmerült közvetlen költségének

 a kapott támogatással, valamint

 a belföldi illetőségű társasági adóalanytól, a külföldi vállalkozó belföldi

telephelyétől és az egyéni vállalkozótól igénybe vett kutatási szolgáltatással

csökkentett értéke 100 százalékával, függetlenül attól, hogy a kísérleti fejlesztés

értékét az adózó aktiválja (az immateriális javak között használatba veszi) vagy

sem. Ez a kedvezmény tehát az elszámolt költségen felül érvényesíthető.

A kedvezmény a kísérleti fejlesztés aktivált értékének a támogatással

csökkentett részére az értékcsökkenési leírással egyezően több adóév alatt is

igénybe vehető, az adózó döntése alapján.

A kedvezmény alapját nem kell csökkenteni37

a – közvetlen költség részeként

elismert – szolgáltatásként igénybe vett K+F értékével, ha azt olyan személy

nyújtja, amely/aki nem másik társasági adóalany, nem egyéni vállalkozó (hanem

például költségvetési szerv), és nyilatkozik, hogy a szolgáltatáshoz ő sem vette

igénybe a felsoroltak szolgáltatását. A közvetített szolgáltatás értéke akkor

csökkenti az adóalapot, ha az az Szt. 51. § szerint része a közvetlen költségnek.

 

34 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés r) pont

35 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés t) pont

36 Tao. tv. 4. § 23/e. pont

37 Tao. tv. 7. § (18) bekezdés9

Nem minősül38 a K+F közvetlen költség a vállalkozási tevékenység érdekében

felmerült, elismert költségnek (növelő tétel), ha nem kapcsolódik az adózó

vállalkozási, bevételszerző tevékenységéhez.

Ez utóbbi körülmények vizsgálata szükséges akkor is, ha az adózó („A” cég) – a

2014. évtől – választása szerint a kapcsolt vállalkozása („B” cég) saját

tevékenységi körében végzett K+F tevékenységének közvetlen költségére

tekintettel az előzőek (a 7. § (1) bekezdés t) pontja) szerint megállapított, de

(„B” cég) választása szerint nem érvényesített összeggel csökkenti az adózás

előtti eredményét39, azaz „B” cég a vele kapcsolt vállalkozási viszonyban álló

„A” cégnek – vagy akár több kapcsolt vállalkozásának – átadja az őt megillető

kedvezményt, vagy annak egy részét.

Ily módon a csökkentő tétel („A” cégnél) akkor alkalmazható, ha rendelkezik

az adóbevallás benyújtásáig a kapcsolt vállalkozása („B” cég) írásos

nyilatkozatával, amely tartalmazza a kapcsolt vállalkozás adóévi saját

tevékenységi körében végzett K+F tevékenysége közvetlen költségének

összegét, valamint az összegre tekintettel az adózó(k) által érvényesíthető

összeget. A nyilatkozat(ok)ban meghatározott összeg(ek) nem haladhatják meg

a nyilatkozat kiállítója által a 7. § (1) bekezdés t) pontja alapján érvényesíthető

összeget. A nyilatkozatban foglaltak teljesüléséért az adózó és kapcsolt

vállalkozása egyetemlegesen felel. A nyilatkozatban szereplő adatokról a

nyilatkozat kiállítója, valamint a kedvezményezett a társasági adóbevallásban

adatszolgáltatásra kötelezett40

.

A Tao. tv. a 7. § (17) bekezdés szerint előírt írásbeli szerződés alapján közösen

végzett K+F tevékenység esetén biztosítja, hogy az adózó a 7. § (1) bekezdés t)

pontjában meghatározott összeg 3-szorosát, de legfeljebb 50 millió forintot

vehet igénybe csökkentő tételként (kivéve, ha az adózó – az utóbb említettek

szerint – kapcsolt vállalkozásától átvett kedvezményt érvényesít).

5.10. Adóellenőrzési, önellenőrzési megállapítások

Az Szt. előírása szerint az adóhatósági ellenőrzés, illetve az önellenőrzés során

ugyanazon évet érintően feltárt „eltérőségeket”, azaz – a bevételeket, a

költségeket, a ráfordításokat, az eredményt, a saját tőkét érintő – hibákat,

 

38 Tao. tv. 3. számú melléklet A/15. pont

39 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés w) pont

40 Tao. tv. 7. § (21) bekezdés10

hibahatásokat meg kell különböztetni aszerint, hogy azok jelentős, vagy nem

jelentős összegűnek minősülnek-e.

Ha a megállapított hiba jelentős az adóalap-korrekciót nem érint. Jelentős

összegű a hiba41, ha egy adott üzleti évet érintően megállapított hiba és hibahatás

eredményt, saját tőkét növelő-csökkentő értékének együttes összege (előjeltől

függetlenül) meghaladja

– a hiba feltárásának éve szerinti mérlegfőösszeg 2 százalékát, vagy ha a

mérlegfőösszeg 2 százaléka nem haladja meg az 1 millió forintot, akkor az 1

millió forintot, vagy

– az adózó számviteli politikájában rögzítettek szerint jelentős összegűnek

minősített, előzőektől alacsonyabb értéket.

Ha a megállapított hiba nem jelentős összegű42 (nem haladja meg a jelentős

összegű hiba határát), az a tárgyévi, a hiba feltárásának éve szerinti eredményt

módosítja; ehhez kapcsolódik korrekciós tétel a következők szerint.

Csökkenti43 az adózás előtti eredményt az adóellenőrzés, önellenőrzés során

megállapított, adóévi bevételként, vagy aktivált saját teljesítmény növeléseként

(egyszeres könyvvitelt vezetőnél adóköteles bevételként, kifizetett vásárolt

készlet növekedéseként) elszámolt összeg.

Növeli44 az adózás előtti eredményt az adóellenőrzés, önellenőrzés során

megállapított, adóévi költségként, vagy ráfordításként (egyszeres könyvvitelt

vezetőnél ideértve a kifizetett vásárolt készletek csökkenését is) vagy aktivált

saját teljesítmény csökkentéseként elszámolt összeg.

Ez utóbbi, növelő tételt előíró rendelkezés önellenőrzésre vonatkozó szabályát

az adózó – a 2014. évtől – választása szerint nem köteles alkalmazni, azaz – a

feltételek fennállása esetén – nem kell önellenőriznie a hibával érintett (pl.

2012.) adóévi adóbevallását, ha a nem jelentős összegű hibát (pl. 100 egység) a

feltárás napját magában foglaló (pl. 2014.) adóévről szóló adóbevallásában veszi

figyelembe. Ennek feltétele, hogy a nem jelentős összegű (100 egység) hibával

érintett (2012.) adóévi adóalapja meghaladja a nem jelentős összegű hiba

összegét (legyen legalább 101 egység)45

.

 

41 Szt. 3. § (3) bekezdés 3. pont

42 Szt. 3. § (3) bekezdés 4. pont

43 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés u) pont

44 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés p) pont

45 Tao. tv. 8. § (8) bekezdés11

5.11. Megváltozott munkaképességű foglalkoztatása

Csökkentheti46 az adózó az adózás előtti eredményét a megváltozott

munkaképességű személy foglalkoztatása esetén személyenként, havonta

 a megváltozott munkaképességű munkavállalónak kifizetett munkabér,

 de legfeljebb az érvényes minimálbér,

összegével, feltéve, hogy az általa foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma

az adóévben nem haladja meg a 20 főt.

5.12. Kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak

Ha a kapcsolt vállalkozások egymás közötti szerződésükben, megállapodásukban

– áfa nélkül számítva – magasabb vagy alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak

annál, mint amilyen ellenértéket független felek összehasonlítható körülmények

esetén egymás között érvényesítenek, vagy érvényesítenének (szokásos piaci ár) a

szokásos piaci ár és az alkalmazott ellenérték alapján számított különbözetnek

megfelelő összeggel – a Tao. tv-ben előírt más korrekciós jogcímektől függetlenül

– módosítani kell az adózás előtti eredményt.

A szokásos piaci ár meghatározásához a Tao. tv. 18. § (2) bekezdésében foglalt

módszerek valamelyikét kell alapul venni.

2015-től a Tao. tv. az adatbázis szűrések esetleges torzító hatásainak

csökkentése céljából indokolt esetben előírja a statisztikai módszerek kötelező

alkalmazását. Amennyiben a szokásos piaci ár megállapítása során alkalmazott

módszerek esetében indokolt (különös tekintettel a funkcióelemzésre, a minta

elemszámára vagy a szélsőértékekre), az adózó azon középső tartomány

alkalmazásával, amelybe a minta elemeinek fele esik (interkvartilis tartomány)

további szűkítést végez. Az új rendelkezést első alkalommal a 2015. évben

kezdődő adóévi kötelezettség megállapítása során kell alkalmazni 47, részletes

szabályai pedig a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási

kötelezettségről szóló 22/2009. (X. 16.) PM rendeletben találhatóak.

A Tao. tv. 4. § 23. pontjának alpontjai tételesen meghatározzák, hogy a kapcsolt

vállalkozási viszony mely esetekben áll fenn az adózó (például „A” cég) és más

személy (például „B” cég, magánszemély) között.

2015. január 1-jétől hatályos szabály, hogy az adózó és más személy abban az

esetben is kapcsolt vállalkozás, ha köztük az ügyvezetés egyezőségére tekintettel

 

46 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés v) pont

47 Tao. tv. 18. § (9) bekezdés, 29/A. § (7) bekezdés 12

az üzleti és pénzügyi politikára vonatkozó döntő befolyásgyakorlás valósul

meg.

48

Önmagában a kapcsolt vállalkozási viszony létrejötte az adózó és más személy

között még nem keletkeztet adóalap korrekciót, de az egymással kapcsolt

vállalkozásban állók bármely szerződéses ügylete (adás-vétel, kölcsön-nyújtás

stb.) esetén egyrészt bejelentési kötelezettség keletkezik az Art. szerint, másrészt

vizsgálandó a szokásos piaci árhoz viszonyított alkalmazott ellenérték (ár,

kamat). Önmagában továbbá az egymással kapcsolt vállalkozásban lévő felek

szerződései sem feltétlenül jelentenek korrekciós kötelezettséget, csak akkor, ha

az adott szerződés kapcsán alkalmazott ellenérték a szokásos piaci ártól eltér. A

kivételes szabály szerint, ha a kapcsolt fél magánszemély, nincs módosító tétel,

vagyis a vele kötött szerződés alapján a piaci ártól eltérő áralkalmazás esetén

sincs sem növelő, sem csökkentő korrekció.

Csökkentheti49 az adózó az adózás előtti eredményét az alábbi feltételek

együttes fennállása esetén:

– az alkalmazott ellenérték következtében adózás előtti eredménye nagyobb,

mint a szokásos piaci ár mellett lett volna és

– a vele szerződő kapcsolt vállalkozás

 belföldi illetőségű adózó, vagy

 olyan külföldi személy (az ellenőrzött külföldi társaság kivételével),

amely az illetősége szerinti állam jogszabályai szerint társasági adónak

megfelelő adó alanya, valamint

– rendelkezik a másik fél által is aláírt okirattal, amely tartalmazza a

különbözet összegét.

Meg kell növelnie50 az adózónak az adózás előtti eredményét, ha az alkalmazott

ellenérték következtében adózás előtti eredménye kisebb, mint a szokásos piaci

ár mellett lett volna.

Az alapítónál, a tőkét befogadó, a vagyont kiadó adózónál, továbbá a tagnál

apport esetén is felmerülhet adózás előtti eredmény módosítása, ha a többségi

befolyással rendelkező vagy az alapítással ilyenné váló tag (részvényes) nem

pénzbeli hozzájárulás formájában

 teljesíti, emeli fel a jegyzett tőkét, a tőketartalékot,

 

48 Tao. tv. 4. § 23. pont f) alpont

49 Tao. tv. 18. § (1) bekezdés a) pont

50 Tao. tv. 18. § (1) bekezdés b) pont13

 szállítja le tőkekivonással a jegyzett tőkét,

 részesül a vagyonkiadásban megszűnéskor,

 részesül – vagyoni értékű juttatásként – az osztalékban51

.

5.13. Adomány és támogatás kedvezménye

Csökkenti52 az adózás előtti eredményt a közhasznú szervezetnek a közhasznú

tevékenysége53 támogatására – bármely formában: pénz, eszköz, szolgáltatás –

nyújtott adomány

54 összegének 20 százaléka, illetve tartós adományozási

szerződés55 esetén az adomány összegének 40 százaléka, a Magyar Kármentő

Alapnak, a Nemzeti Kulturális Alapnak vagy a felsőoktatási intézménynek

felsőoktatási támogatási megállapodás keretében adott támogatás, juttatás,

eszköz, szolgáltatás bekerülési értékének 50 %-a, de együttesen legfeljebb az

adózás előtti eredmény összege.

Felsőoktatási támogatási megállapodás a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi

CCIV. törvény szerinti alapítóval vagy fenntartóval felsőoktatási intézmény

alapítására, működésének biztosítására kötött, legalább öt évre szóló

megállapodás. A felsőoktatás támogatásának adóalap-kedvezményét első

alkalommal a 2014. évi adókötelezettségre, a 2014. adóévben kötött

felsőoktatási támogatási megállapodás vonatkozásában lehet alkalmazni.56

Az adózó az adózás előtti eredmény csökkentésére akkor jogosult57, ha

rendelkezik a közhasznú szervezet, a Magyar Kármentő Alap, a Nemzeti

Kulturális Alap vagy a felsőoktatási intézmény által az adóalap megállapítása

céljából kiállított igazolással.

Az adomány összege – az előzőek szerinti csökkentő tétel mellett – elismert

költség az adóalapnál, azaz nem kell azzal megnövelni58 az adózás előtti

eredményt, ha az adományozó rendelkezik az adományban részesülő szervezet

által az adóalap megállapítása céljából kiállított igazolással.

 

51 Tao. tv. 18. § (6) bekezdés

52 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés z) pont

53 Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló

2011. évi CLXXV. törvény [Ectv.] 2. § 20. pont

54 Tao. tv. 4. § 1/a. pont

55 Ectv. 2. § 27. pont

56 Tao. tv. 4. § 16/c. pont, 29/A. § (2) bekezdés

57 Tao. tv. 7. § (7) bekezdés

58 Tao. tv. 3. számú melléklet B/17. pont14

5.14. KKV beruházási kedvezmény

Az adóév utolsó napján mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak [KKV] minősülő

adózó59

– ha igénybe kívánja venni a kedvezményt – csökkentheti60

az adózás

előtti eredményét a következő feltételeknek megfelelés esetén:

– a kedvezmény érvényesítésének adóéve egészében valamennyi tagja – az

adózón kívül – csak magánszemély volt (ideértve az MRP-t is),

– a csökkentő tétel összege nem haladhatja meg az adóévi pozitív adózás előtti

eredményt, és legfeljebb 30 millió forint lehet,

– kedvezményre jogosít:

 a korábban még használatba nem vett ingatlan adóévi beruházási értéke,

kivéve az üzemkörön kívüli ingatlant61

,

 a korábban még használatba nem vett, a műszaki berendezések, gépek,

járművek közé sorolandó62

– a tevékenységet közvetlenül szolgáló –

tárgyi eszközök adóévi beruházási értéke,

 az ingatlan bekerülési értékét növelő adóévi felújítás, bővítés, rendeltetésváltoztatás,

átalakítás értéke,

 az immateriális javak között az adóévben állományba vett új szellemi

termék, szoftvertermékek felhasználási joga bekerülési értéke,

 a bérbe vevő által a bérbe vett ingatlanon végzett és aktivált beruházás,

felújítás értéke.

63

 A csökkentő tétel támogatástartalma [a Tao. tv. 19. § szerinti adókulccsal

számított értéke] az állami támogatásokra vonatkozó rendelkezések

alkalmazásában,

64 ha a beruházás elsődleges mezőgazdasági termelést

szolgál, az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108.

cikkének alkalmazásában a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatban,

valamint a vidéki térségekben nyújtott támogatások bizonyos

kategóriáinak a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló

rendeletben foglalt támogatásnak minősül;

 

59 A besorolásra irányadó jogszabály: a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi

XXXIV. törvény [Tao. tv. 4. § 24. pont]

60 Tao. tv. 7. § (1) bekezdés zs) pont, 7. § (11)-(12) bekezdés

61 Tao. tv. 4. § 34/a.) pont

62 Szt. 26. § (4) bekezdés

63 Szt. 26. § (2) bekezdés

64 Tao. tv. 7. § (12) bekezdés15

 ha a beruházás mezőgazdasági termék feldolgozását vagy mezőgazdasági

termék forgalmazását szolgálja az adózó választása szerint, az Európai

Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének alkalmazásában

a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatban, valamint a vidéki térségekben

nyújtott támogatások bizonyos kategóriáinak a belső piaccal

összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló rendeletben foglalt

támogatásnak, vagy az adóévben igénybe vett csekély összegű (de

minimis) támogatásnak vagy a kis- és középvállalkozásoknak nyújtott

állami támogatásra vonatkozó bizottsági rendeletben foglaltak szerinti

támogatásnak minősül;

 minden más esetben az adózó választása szerint, az adóévben igénybe

vett csekély összegű (de minimis) támogatásnak, vagy a kis- és

középvállalkozásoknak nyújtott állami támogatásra vonatkozó bizottsági

rendeletben foglaltak szerinti támogatásnak minősül.

A Tao. tv. külön rendelkezést65 tartalmaz – az előzőek figyelembevételével –

megszerzett kedvezmény megtartására vonatkozóan. Ugyanis az adózó által

érvényesített csökkentő tétel összegének kétszeresével rendeli megnövelni

annak az adóévnek az adóalapját, amelyben a törvényben említett valamely

esemény bekövetkezik. Ilyen például, ha a beruházást, a szellemi terméket az

adózó az adóévet követő negyedik adóév végéig – nem elháríthatatlan külső ok

miatt – nem helyezi üzembe, illetve nem veszi használatba, vagy az üzembe

helyezett tárgyi eszközt, a szellemi terméket az adóévet követő negyedik adóév

végéig az adózó a forgóeszközök közé átsorolja, apportálja, eladja, térítés nélkül

átadja stb. Szintén a „kétszeres összegű” növelő tétel66 alkalmazása vonatkozik

arra az esetre, ha az adózó – az adóévet követő négy adóéven belül – jogutód

nélkül megszűnik.

6.) Jövedelem-(nyereség-)minimum

Az adózónak minden adóév végén meg kell vizsgálnia, hogy az adózás előtti

eredménye vagy az – általános szabályok szerint megállapított – adóalapja közül

a nagyobb érték eléri-e a jövedelem-(nyereség-)minimum összegét. Ha igen,

akkor az általános szabályok szerint meghatározott adóalapja után állapítja meg

adófizetési kötelezettségét (vagy negatív adóalap esetén elhatárolja a

veszteségét). Ha azonban – az előzőek szerinti – nagyobb érték nem éri el a

jövedelem-(nyereség-)minimum összegét, akkor választása szerint

 

65 Tao. tv. 8. § (1) bekezdés u) pont

66 Tao. tv. 16. § (1) bekezdés cf) pont16

a) adóbevallásában az Art. 91/A. §-ának (1) bekezdése szerinti nyilatkozatot

tesz, és az adókötelezettsége meghatározásához az általános szabályok

szerinti adóalapját veszi alapul, vagy

b) a jövedelem-(nyereség-)minimumot tekinti adóalapnak (ha az általános

szabályok szerinti adóalapja negatív, annak összegét ebben az esetben is

elhatárolhatja).

Nem kell a jövedelem-(nyereség-)minimumra előírtakat alkalmazni a

kivételként67 megfogalmazott esetekben (például az előtársasági és az azt követő

adóévben).

A jövedelem-(nyereség-)minimum összege a korrigált összes bevétel 2

százaléka68

. 2015-től a korábbi évektől eltérően a korrigált összes bevétel

meghatározásánál az összes bevételt nem csökkenti az eladott áruk beszerzési

értéke és az eladott közvetített szolgáltatás értéke.

7.) Az adó mértéke

A társasági adó mértéke69 a pozitív adóalap 500 millió forintot meg nem haladó

összegéig 10 százalék, az 500 millió forintot meghaladó része után 19 százalék.

Az így meghatározott összeg a számított társasági adó, amelyet – a feltételek

fennállása esetén – az adózó adókedvezmény címén csökkenthet. Ha az adózó

adókedvezményre nem jogosult, úgy a számított társasági adó lesz a fizetendő

adója.

8.) Rendelkezés az adóról

2015-től a látvány-csapatsportok, a filmalkotás és az előadó-művészeti

szervezetek támogatásának adókedvezménye alternatívájaként kerül bevezetésre

a rendelkezés az adóról jogintézménye [Tao. tv. 24/A. §]. Az új szabályokat „A

társasági adó kedvezményezett célokra történő felajánlásának szabályai

(rendelkezés az adóról) 2015.” című 55. számú információs füzet tartalmazza.

9.) Adókedvezmények

A számított adó, legfeljebb annak 80 százalékáig csökkenthető fejlesztési

adókedvezmény címén, és az így csökkentett adóból – legfeljebb annak 70

 

67 Tao. tv. 6. § (6) bekezdés

68 Tao. tv. 6. § (7)-(10) bekezdések

69 Tao. tv. 19. §17

százalékáig – érvényesíthető minden más adókedvezmény70. (Nincs tehát 100

százalékos mértékű adókedvezmény; a számított adó nullára nem csökkenthető.)

9.1. A „80 százalékos” korlát szerinti fejlesztési adókedvezmény

Fejlesztési adókedvezmény71

– többek között – a következő beruházások

üzembe helyezése és a kormányrendeletben72 foglaltak szerinti üzemeltetése

esetén vehető igénybe:

 jelenértéken73 legalább 3 milliárd forint értékű beruházás,

 a fejlesztési adókedvezményről szóló kormányrendeletben (a továbbiakban:

kormányrendelet) meghatározott kedvezményezett települési önkormányzat

közigazgatási területén üzembe helyezett és üzemeltetett, jelenértéken

legalább 1 milliárd forint értékű beruházás,

 jelenértéken legalább 100 millió forint értékű, korábban már használatba

vett, állati eredetű élelmiszert előállító létesítmény jogszabályban

meghatározott élelmiszer-higiéniai feltételeinek megteremtését szolgáló

beruházás,

 jelenértéken legalább 100 millió forint értékű önálló környezetvédelmi

beruházás,

 jelenértéken legalább 100 millió forint értékű, az alapkutatást, az

alkalmazott kutatást vagy a kísérleti fejlesztést szolgáló beruházás,

 jelenértéken legalább 100 millió forint értékű, kizárólag film- és

videogyártást szolgáló beruházás,

 munkahelyteremtést szolgáló beruházás,

 a jegyzett tőkéjének felemelése keretében kibocsátott részvényeknek (vagy

egy részének) a tőkepiacról szóló törvényben meghatározott szabályozott

piacra (a továbbiakban: szabályozott piac) történő bevezetésének a napját (az

első kereskedési napot) követően, de legkésőbb az e napot követő harmadik

év utolsó napjáig megkezdett, jelenértéken legalább 100 millió forint értékű

beruházás,

 jelenértéken legalább 500 millió forint értékű, kis- és középvállalkozás által

megvalósított beruházás,

 jelenértéken legalább 100 millió forint értékű, szabad vállalkozási zóna74

területén üzembe helyezett és üzemeltetett beruházás.

 

70 Tao. tv. 23. § (2)-(3) bekezdések

71 Tao. tv. 22/B. §

72 A fejlesztési adókedvezményről szóló 165/2014. (VII. 17.) Korm. rendelet

73 Az adózó által igénybe vett adókedvezmény, valamint a kormányrendeletben meghatározott más állami

támogatás együttes összege jelenértéken nem haladhatja meg a bejelentett, határozat esetén a megállapított, de

legfeljebb jelenértéken a ténylegesen felmerült, elszámolható költség összegére vetített, a kormányrendeletben

meghatározott aránnyal számított értéket (jelenérték számításának módszere: a 165/2014. (VII. 17.) Korm.

rendelet 2. számú melléklete szerint). 18

Az adókedvezmény igénybe vételének feltétele a Kormány – Európai Bizottság

engedélyén alapuló – határozata, amennyiben75

a) a beruházáshoz igényelt összes állami támogatás meghaladja azt az

összeget, amelyet ugyanazon településen egy jelenértéken 100 millió eurónak

megfelelő forintösszeget meghaladó elszámolható költségű beruházás kaphat;

b) kis- és középvállalkozás által a Közép-Magyarország régióban (ide nem

értve a Közép-Magyarország régió kormányrendeletben meghatározott

támogatható településeit) megvalósított beruházáshoz igényelt összes állami

támogatás jelenértéken, beruházásonként meghaladja a 7,5 millió eurónak

megfelelő forintösszeget;

c) az adózó a kérelem benyújtását megelőző két naptári évben azonos vagy

hasonló tevékenységet szüntetett meg az Európai Gazdasági Térség területén,

vagy tervezi, hogy a beruházás befejezését követő két naptári éven belül ilyen

tevékenységet szüntet meg.

Az adózó a 10 adóéven át érvényesíthető adókedvezményt a beruházás üzembe

helyezését követő adóévben – vagy döntése szerint a beruházás üzembe

helyezésének adóévében – és az azt követő 9 adóévben, legfeljebb a bejelentés,

illetve a kérelem benyújtásának adóévét követő 14. adóévben veheti igénybe.

9.2. A „70 százalékos” korlát szerinti adókedvezmények

9.2.1. Látvány-csapatsportok támogatása

Az adózót a látvány-csapatsportok76

– labdarúgás, kézilabda, kosárlabda,

vízilabda, jégkorong – valamelyikében működő, jóváhagyott sportfejlesztési

programmal rendelkező sportszervezet, vagy látvány-csapatsport fejlesztése

érdekében létrejött közhasznú alapítvány támogatása esetén adókedvezmény

illeti meg. A támogatás történhet visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott

pénzösszeg átutalásával, térítés nélkül átadott eszköz, ingyenes szolgáltatás

formájában a törvényben meghatározott jogcímeken.

Alaptámogatás

Az adózó a részére – a támogatásra jogosult szervezet kérelmére –kiállított

támogatási igazolásban77 szereplő összegig – döntése szerint – a támogatás

 

74 Tao. tv. 4. § 31. pont

75 Tao. tv. 22/B. § (2a) bekezdés

76 Tao. tv. 4. § 41. pont

77 Tao. tv. 22/C. § (3) bekezdés19

(juttatás) adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás

(juttatás) naptári évét követő hatodik naptári évben lezáruló adóév adójából

adókedvezményt vehet igénybe78 [alaptámogatás], függetlenül attól, hogy e

támogatással nem növeli79 adózás előtti eredményét az adóalap

megállapításakor; az igénybevétel feltétele, hogy a támogatási igazolás

kiállítására irányuló kérelemnek a támogatás igénybevételére jogosult szervezet

általi benyújtásakor az adózónak nincs lejárt köztartozása.

Az alaptámogatás utáni adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az

adózó – a külön jogszabályban80 meghatározottak szerint –

a) a támogatási igazolásban szereplő összegű támogatást a támogatott szervezet

számára, a kiegészítő sportfejlesztési támogatást pedig az arra jogosult

szervezet vagy a sportköztestület81 számára átutalja, valamint

b) a támogatás és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás átutalásának

megtörténtét (a megfizetés tényét) az állami adóhatóság részére bejelentse a

támogatás (mindkét támogatás) pénzügyi teljesítésétől számított 8 napon

belül82. A bejelentés elmulasztása esetén igazolási kérelem előterjesztésének

nincs helye. A bejelentésre a SPORTBEJ nyomtatvány szolgál.

Kiegészítő sportfejlesztési támogatás:83

Az adózó a támogatási igazolásban meghatározott összeg 10/19 százalékos

adókulccsal számított értéke legalább 75 százalékát köteles szponzori vagy

támogatási szerződés keretében a támogatás adóévében a jogosultnak

megfizetni. A kiegészítő sportfejlesztési támogatásra jogosult szervezet a

támogató döntése szerint84

 a támogatási igazolás szerint támogatásban részesített látvány-csapatsport

országos sportági szakszövetsége, vagy

 az alaptámogatásban részesített látvány-csapatsport keretében működő

(ugyanazon) szervezet, vagy

 az alaptámogatásban részesített látvány-csapatsport – mint sportág –

érdekében működő (másik) szervezet.

 

78 Tao. tv. 22/C. § (2) bekezdése, amelynek a köztartozás-mentességre vonatkozó rendelkezése 2012. március 1-

jétől alkalmazandó

79 Tao. tv. 3. számú melléklet B/15. pont

80 A látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás

elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet

81 Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés e) pont: a sport stratégiai fejlesztését szolgáló, a költségvetési törvényben

meghatározott állami sportcélú támogatás felhasználásában döntéshozatali jogkörrel rendelkező és a

támogatást folyósító sportköztestület

82 Tao. tv. 22/C. § (3d) bekezdés

83 Tao. tv. 22/C. § (3a) és (3b) bekezdések

84 Tao. tv. 22/C. § (3a) bekezdés20

A sportköztestület részére nyújtott támogatás esetén az adózó a kiegészítő

sportfejlesztési támogatást e sportköztestület részére köteles szponzori vagy

támogatási szerződés keretében megfizetni.

Az adózó továbbá a kiegészítő sportfejlesztési támogatás mértékét a 10

százalékos társasági adókulcs szerinti mértékkel akkor állapíthatja meg, ha a

támogatás adóévében a 19 százalékos társasági adókulcs alkalmazására nem

köteles. Ha az adózó a kiegészítő sportfejlesztési támogatás mértékét a várható

fizetendő adó alapján a 10 százalékos társasági adókulcs alapján határozza meg

és a támogatás adóévében a pozitív adóalapja meghaladja az 500 millió forintot,

az adózó köteles a támogatás legalább 7 százalékát a támogatás adóévét

követő 90 napon belül – az előzőekben leírt módon – kiegészítő sportfejlesztési

támogatásra fordítani.

Nem minősül elismert költségnek, azaz meg kell növelni az adózás előtti

eredményt az adózó által az adóévben szponzori vagy támogatási szerződés

keretében nyújtott – előzőek szerinti – kiegészítő sportfejlesztési támogatás

adóévi költségként elszámolt összegével85

.

Az adózó az alaptámogatást és a kiegészítő sportfejlesztési támogatást az arra

jogosult fizetési számlára utalja át a támogatási igazolás kézhezvételét követően.

A támogatás fogadására szolgáló fizetési számla számát meg kell határozni

 alaptámogatás esetében a támogatási igazolásban,

 kiegészítő sportfejlesztési támogatás esetében az annak alapjául szolgáló

szponzori vagy támogatási szerződésben.

Ha a kiegészítő sportfejlesztési támogatás jogosultja nem országos sportági

szakszövetség, akkor a szponzori vagy támogatási szerződés egy eredeti

példányát az adózó a megkötését követő 8 napon belül megküldi a kiegészítő

sportfejlesztési támogatásban részesített látvány-csapatsport országos sportági

szakszövetsége részére86

.

9.2.2. Filmgyártás támogatása

Az adózó a részére a mozgóképszakmai hatóság által kiadott támogatási

igazolásban

87 szereplő összegig – döntése szerint – a támogatás (juttatás) adóéve

és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás (juttatás) naptári évét

követő hatodik naptári évben lezáruló adóév adójából adókedvezményt vehet

igénybe, függetlenül attól, hogy e támogatással nem növeli88 adózás előtti

 

85 Tao. tv. 3. számú melléklet A/12. pont

86 Tao. tv. 22/C. § (3c) bekezdés

87 Tao. tv. 22. § (2) bekezdés

88 Tao. tv. 3. számú melléklet B/15. pont21

eredményét az adóalap megállapításakor. Az adókedvezmény igénybevételének

– a 2014. évtől – feltétele, hogy az adózó kiegészítő támogatás megfizetését is

teljesítse. A kiegészítő támogatás számítása, mértéke azonos a sportcélú

támogatásoknál leírtakkal (ld. 8.2.1. pontnál), a jogosultja pedig – 2014.01.22-

étől – kizárólag a Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zrt89

.

9.2.3. Előadó-művészeti szervezet támogatása

Az adózó a részére az előadó-művészeti államigazgatási szerv által kiadott

támogatási igazolásban90 szereplő összegig – döntése szerint – a támogatás

(juttatás) adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás

(juttatás) naptári évét követő hatodik naptári évben lezáruló adóév adójából

adókedvezményt vehet igénybe, függetlenül attól, hogy e támogatással nem

növeli91 adózás előtti eredményét az adóalap megállapításakor.92 Az

adókedvezmény igénybevételének – a 2014. évtől – feltétele, hogy az adózó

kiegészítő támogatás megfizetését is teljesítse. A kiegészítő támogatás

számítása, mértéke azonos a sportcélú támogatásoknál leírtakkal (ld. 8.2.1.

pontnál), a jogosultja pedig – az adózó döntése szerint – vagy a kultúráért

felelős miniszter által vezetett minisztérium (EMMI), vagy a támogatási

igazolás kiállításának alapjául szolgáló támogatásban részesülő előadó-

művészeti szervezet93

.

Az előadó-művészeti szervezet támogatója a támogatás juttatásáért a támogatott

előadó-művészeti szervezet részéről ellenszolgáltatásra nem jogosult, az ezzel

ellentétes megállapodás semmis. Ilyen megállapodás esetén a támogató nem

jogosult adókedvezmény igénybevételére94

.

9.2.4. Szövetkezeti közösségi alap-képzés

A szövetkezet a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013 évi V.. törvény 58. §-a

alapján az adóévben képzett közösségi alap 6,5 százalékát adókedvezményként95

veheti igénybe. Az adókedvezmény de minimis támogatásnak96 minősül.

 

89 Tao. tv. 22. § (1), (6)-(7) bekezdés, (8) bekezdés a) pont

90 Tao. tv. 22. § (4) bekezdés

91 Tao. tv. 3. számú melléklet B/15. pont

92 Tao. tv. 22. § (1) bekezdés

93 Tao. tv. 22. § (6)-(7) bekezdés, (8) bekezdés b) pont

94 Tao. tv. 22. § (5) bekezdés

95 Tao. tv. 22. § (14) bekezdés

96 1407/2013/EU rendelet szerint22

9.2.5. KKV beruházási hitel kamata utáni adókedvezmény

A hitelszerződés (ideértve a pénzügyi lízinget is) megkötése adóévének utolsó

napján mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak (KKV) minősülő adózó a

megkötött hitelszerződés alapján tárgyi eszköz beszerzéséhez, előállításához

pénzügyi intézménytől igénybe vett, és kizárólag e célra felhasznált hitel

(ideértve a felhasznált hitel visszafizetésére igazoltan felvett más hitel) kamata

után adókedvezményt97 vehet igénybe.

Az adókedvezmény mértéke

a) a 2000. december 31. - 2013. december 31. között megkötött szerződés

alapján igénybe vett hitelre az adóévben fizetett kamat 40 százaléka,

b) a 2013. december 31-ét követően megkötött szerződés alapján igénybe

vett hitelre az adóévben fizetett kamat 60 százaléka,

de adóévenként nem lehet több 6 millió forintnál.

Az igénybe vett adókedvezmény összege az állami támogatásokra vonatkozó

rendelkezések alkalmazásában az irányadó közösségi rendelet (ld.: 5.14.

pontnál) szerinti támogatásnak minősül.

Az adókedvezmény abban az adóévben vehető igénybe, amelynek utolsó napján

a tárgyi eszköz az adózó nyilvántartásában szerepel; utoljára abban az adóévben,

amelyben a hitelt az eredeti szerződés szerint vissza kell fizetnie. Az

adókedvezmény igénybevételével megvalósított beruházást a hitelszerződés

megkötésének évét követő 4 éven belül üzembe kell helyezni, kivéve, ha az

üzembe helyezés elháríthatatlan külső ok miatti megrongálódás következtében

maradt el, illetve a tárgyi eszköz az üzembe helyezésének adóévében és az azt

követő 3 évben nem idegeníthető el. Bármely feltétel nem teljesülése esetén az

adózónak az igénybe vett adókedvezményt késedelemi pótlékkal növelten vissza

kell fizetnie.

9.) A fizetendő adó megállapítása, bevallása, megfizetése

Az előzőek alapulvételével a fizetendő társasági adó levezetése a következő:

 Adóévi bevételek

– Adóévi költségek, ráfordítások

 Adózás előtti eredmény

 

97 Tao. tv. 22/A. §23

– Csökkentő korrekciós tételek

 + Növelő korrekciós tételek

 Adóalap

(+) Adóalap x 10/19%

= Számított társasági adó

− Adókedvezmény

 Fizetendő adó

Az adóévre megállapított társasági adó összegét – a naptári év szerint működő

adózóknak – az adóévet követő év május 31-éig kell bevallaniuk98 (éves

adóbevallás), az erre rendszeresített '29. számú bevallási nyomtatványon. A

naptári évtől eltérő üzleti év szerint működő adózók – az üzleti év első napján

hatályos szabályok szerint megállapított – adófizetési kötelezettségük bevallását

az adóév utolsó napját követő ötödik hónap utolsó napjáig teljesítik99

.

Az adó megfizetése az előlegfizetés rendszerében történik. Az adózó a társasági

adót – a megfizetett adóelőleg és az adóévre megállapított társasági adó

különbözetét – az adóévet követő év május 31-éig fizeti meg100, a naptári évtől

eltérő üzleti év szerint működő adózó az adóév utolsó napját követő ötödik

hónap utolsó napjáig fizeti meg101

, illetőleg ettől az időponttól igényelheti

vissza.

11.) Társasági adóelőleg megállapítása, bevallása, megfizetése

Az adózónak fő szabály szerint az éves adóbevallással egyidejűleg – az

adóbevallás esedékességét követő második naptári hónap első napjával kezdődő

12 hónapos időszakra – társasági adóelőleget kell bevallania102 az esedékességi

időre eső összeg feltüntetésével (a '29. számú bevallási nyomtatvány előlegbevallási

lapján). Az adóelőleg összege

a) az adóévet megelőző adóév fizetendő adójának összege, ha az adóévet

megelőző adóév időtartama 12 hónap volt,

b) az adóévet megelőző adóév fizetendő adójának a működés naptári napjai

alapján 12 hónapra számított összege minden más esetben.

 

98 Art. 1. számú melléklet I./B/2./e) pont

99 Art. 6. számú melléklet 1. pont

100 Art. 2. számú melléklet I./3./B/a) pont

101 Art. 6. számú melléklet 2/a.) pont

102 Tao. tv. 26. §24

Az adóelőleg havonkénti, vagy negyedéves gyakorisággal teljesítendő. A nem

mezőgazdasági és erdőgazdálkodási ágazatba, halászati ágba sorolt adózók

esetén az adóelőleg

a) havonta, egyenlő részletekben esedékes, ha az előző adóévi fizetendő adó

meghaladja az 5 millió forintot,

b) háromhavonta, egyenlő részletekben esedékes, ha az előző adóévi fizetendő

adó legfeljebb 5 millió forint.

Az adóelőleg összegét a havonkénti gyakoriságú adózó minden hónap 20.

napjáig fizeti meg. Negyedéves előleg-gyakoriság esetén az adózó az

adóelőleget a negyedévet követő hó 20. napjáig fizeti meg, azzal, hogy az

adóév utolsó negyedévi előlegét az előleg-kiegészítésre kötelezett adózó az

előleg-kiegészítéssel egyidejűleg fizeti meg103

.

Külön rendelkezés104 vonatkozik a társasági adóelőleg-kötelezettség

teljesítésére azon esetekben, amikor megszűnik az adózó

 egyszerűsített vállalkozói adóalanyisága (eva-alanyisága), vagy

 kisvállalati adóalanyisága (kiva-alanyisága), vagy

 kisadózó vállalkozások tételes adója szerinti adóalanyisága (kata-alanyisága)

és visszatér a Tao. tv. hatálya alá. Az ilyen adózóknak is keletkezik – az

említettek szerinti adóalanyiságuk megszűnését követő 60 napon belül

teljesítendő – adóelőleg megállapítási és bevallási kötelezettségük, valamint

negyedéves gyakorisággal – a törvényben meghatározott módon – adóelőleg

fizetési kötelezettségük.

12.) Feltöltési kötelezettség

Amennyiben az adózónak az adóévet megelőző adóévben az éves szinten

számított árbevétele meghaladta a 100 millió forintot, úgy adóelőleg feltöltési

kötelezettsége van; az adóelőleget az adóévben az adóévi várható fizetendő adó

összegére ki kell egészítenie105. Ennek során, ha az adózó az Európai Uniótól

és/vagy a költségvetésből támogatást kap, akkor e támogatások miatt elszámolt

adóévi bevételből az adóév utolsó hónapjának 15. napjáig meg nem kapott

összeg figyelmen kívül hagyásával számított adóalap alapján kell a várható adó

összegét kalkulálnia.

 

103 Art. 2. számú melléklet I./3./A/a) pont

104 Tao. tv. 26. § (12), (13) bekezdés

105 Tao. tv. 26. § (10) bekezdés25

A társasági adóelőleg-kiegészítés összegét – az erre rendszeresített '01. számú

bevallási nyomtatványon – a tárgyév utolsó hónapjának 20. napjáig kell

bevallani106, és e határnapig megfizetni107

.

Ha az adózó esedékességig az adóévi várható adó összegét – figyelemmel az

adóév során megfizetett előleg összegére is – nem fizette meg legalább 90

százalékos mértékben, a befizetett előleg és az adó 90 százalékának különbözete

után 20 százalékig terjedő mulasztási bírságot fizet108

.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal