A háztartási munkára létesített jogviszony
A természetes személyek között háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló
jogviszony szabályairól 2010. augusztus 15. napjától a 2010. évi XC. törvény rendelkezik.
Ezen tájékoztató a jogszabályban foglaltak megismeréséhez és értelmezéséhez kíván
segítséget nyújtani.
1. Adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásnak minősül a természetes
személyek között háztartási munkára létesített jogviszony.
Háztartási munka: a kizárólag a természetes személy és háztartásában vele együtt élő
személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását
szolgáló következő tevékenységek: lakás takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek
felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás.
Nem tekinthető háztartási munkának
- a fenti munkák elvégeztetése, ha az azt elvégző személy ilyen tevékenységet folytató egyéni
vállalkozó vagy egyéni cég, illetve ilyen tevékenységet folytató társas vállalkozás tagja,
munkavállalója, feltéve, hogy a tevékenységet e minőségével összefüggésben végzi,
- ha a háztartási alkalmazott által nyújtott szolgáltatás ellenértékeként a természetes személy
foglalkoztató – akár közvetve – mástól juttatásban részesül,
- ha az a természetes személy foglalkoztató, vagy a háztartásában vele együtt élő személyek,
illetve közeli hozzátartozóik üzletszerű tevékenységével összefüggő célt szolgál.
Háztartási alkalmazott: a háztartási munkát végző természetes személy, aki ezt a
tevékenységét nem egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként végzi.
Foglalkoztató: az a természetes személy, aki a háztartási alkalmazott munkáltatója, illetve
megbízója, megrendelője.
Adórendszeren kívüli kereset: az olyan járandóság, amelyet a fent meghatározott foglalkoztató
háztartási munka ellenértékeként a háztartási alkalmazott részére juttat.
2. Bejelentési kötelezettség
2.1. A bejelentéshez szükséges adatok
Háztartási alkalmazott foglalkoztatása esetén a foglalkoztató a Nemzeti Adó- és
Vámhivatalnak (a továbbiakban: NAV) havonta vagy több hónapra előre a munkavégzés
megkezdése előtt köteles bejelenteni a következő adatokat:
- a foglalkoztató adóazonosító jelét,
- a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,
- a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.
2.2. A bejelentés módja
A foglalkoztatónak választási lehetősége van, hogy a bejelentési kötelezettségét milyen
formában teljesítse.
A bejelentési kötelezettség teljesíthető: 2
a) elektronikus úton, a kormányzati kézbesítési szolgáltatás alkalmazásával (ügyfélkapu) vagy
b) telefonos ügyfélszolgálaton keresztül telefonon.
Fontos!
A bejelentés papíron, postai úton vagy személyesen történő benyújtására nincs lehetőség.
2.2.1. Ügyfélkapun történő bejelentés
A foglalkoztató az ügyfélkapun keresztül abban az esetben teljesítheti a bejelentési
kötelezettségét, ha előzetesen regisztráltatta magát az ügyfélkapu használata céljából.
Annak érdekében, hogy a foglalkoztató elektronikus úton bejelentést tegyen, ügyfélkapu
hozzáféréssel kell rendelkeznie. A hozzáférés létesítésével kapcsolatban a
www.magyarorszag.hu honlapon szerezhető be információ.
2.2.2. Telefonon történő bejelentés
A háztartási alkalmazott telefonon történő bejelentése a 185-ös szám tárcsázásával a
kormányzati tájékoztató szolgáltatás (központi ügyfélszolgálat) útján történik. A bejelentéshez
szükséges a bejelentő adóazonosító jelének megadása. A központi ügyfélszolgálat a
bejelentést rögzíti, és a bejelentőt a bejelentés eredményéről tájékoztatja. A központi
ügyfélszolgálat a bejelentett adatokat haladéktalanul továbbítja a NAV-hoz, és a bejelentett
adatokat a bejelentést követő 5. év december 31-éig őrzi meg, azt követően törli azokat.
2.2.3. A bejelentés teljesítése, módosítása, visszavonása
A háztartási alkalmazott bejelentését több hónapra előre is teljesíteni lehet. Ebben az esetben
a bejelentés időszakánál meg kell jelölni a bejelentés időszakának a kezdetét és a végét.
Amennyiben a bejelentési időszak végeként megjelölt hónap eltelik, de a foglalkoztatás
tovább folytatódik, akkor a bejelentést meg kell ismételni a foglalkoztatás
továbbfolytatásának időszakára vonatkozóan is.
Havonta történő bejelentés esetén a háztartási munkára vonatkozóan teljesített bejelentés a
bejelentés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik.
Ugyanazon foglalkoztatott következő hónapban történő ismételt foglalkoztatása esetén a
bejelentést újra teljesíteni kell.
Például a foglalkoztató 2015. január 22-én háztartási alkalmazottat foglalkoztat, és ugyanezen
személyt 2015. február 3-án is foglalkoztatja. A foglalkoztatónak a bejelentési kötelezettséget
mind január, mind február hónapban teljesítenie kell.
Amennyiben a foglalkoztató több havi foglalkoztatásra jelentette be a magánszemélyt, akkor
február hónapra vonatkozóan nem kell ismételten bejelentést tennie.
A NAV felé teljesített bejelentést módosítani és visszavonni is lehet a bejelentő vagy a
háztartási alkalmazott adatainak téves közlése, illetve a munkavégzés meghiúsulása esetén, a
módosítás és a visszavonás megtételére a bejelentést követő 24 órán belül van lehetőség.
A bejelentés megtételére, módosítására és visszavonására elektronikus úton történt bejelentés
esetén a 15T1043H jelű bejelentő és változás-bejelentő lap szolgál. Ezt az elektronikus
adatlapot számítógépen kell kitölteni, és az ügyfélkapun keresztül kell elküldeni a NAV
részére.
Az elektronikus adatlap kizárólag a NAV honlapjáról (https://www.nav.gov.hu) tölthető le.
A telefonon történt bejelentés telefonos úton is módosítható. 3
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a NAV honlapján az adatlap, illetve a kitöltési útmutató
újabb verziói jelenhetnek meg, ezért kérjük, hogy az adatlap kitöltése előtt a változásokat
mindig szíveskedjék figyelemmel kísérni, és az adatlap legfrissebb verzióját használni!
3. Regisztrációs díjfizetési kötelezettség
A foglalkoztatót az adóhatósági nyilvántartásba vétel, regisztráció céljából teljesített
bejelentéssel érintett háztartási alkalmazottanként havonta 1000 forint összegű regisztrációs
díjfizetési kötelezettség terheli. A regisztrációs díj összege független attól, hogy az adott
hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás.
Amennyiben a foglalkoztató a háztartási alkalmazottat több hónapra előre jelentette be, az
1000 forintos regisztrációs díjat minden hónapra meg kell fizetnie.
Amennyiben például az egyik foglalkoztató a háztartási alkalmazottat havonta 1-1 napon
foglalkoztatja, a másik pedig egész hónapon keresztül, mind a két foglalkoztatónak meg kell
fizetnie a havi 1000 forint regisztrációs díjat.
A havi regisztrációs díj nem jár vissza akkor, ha az adott hónapban a háztartási alkalmazott
foglalkoztatására nem kerül sor és a foglalkoztatás bejelentését a bejelentést követő 24 órán
belül a foglalkoztató nem vonta vissza.
A regisztrációs díj megfizetése társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságot nem
keletkeztet, és a háztartási munkára alkalmazott személy a Tbj.1
vonatkozásában nem minősül
biztosítottnak. E jogcímen tehát egészségügyi szolgáltatásra jogosultnak sem minősül a
háztartási alkalmazott.
3.1. A regisztrációs díjfizetés módja, határideje
A foglalkoztató a havi 1000 forint összegű regisztrációs díjat a NAV Háztartási alkalmazott
utáni regisztrációs díj bevételi számlára - 10032000-01076215 - történő készpénzfizetéssel,
vagy az állami adóhatóság ügyfélszolgálatain bankkártyával, vagy ha pénzforgalmi számlával
rendelkezik, átutalással a bejelentés napját magában foglaló hónapot követő hó 12. napjáig
fizeti meg.
4. Adó és járulékfizetési, bevallási kötelezettség
4.1. Mikor nem kell megfizetni az adót és a járulékokat
Foglalkoztató: A foglalkoztató az általa háztartási munkára meghatározott tevékenység
végzésére foglalkoztatott háztartási alkalmazott után adó és járulék fizetésére akkor nem
kötelezett, ha az előzőek szerinti bejelentési kötelezettségét a foglalkoztatást megelőzően
teljesítette. Amennyiben tehát a természetes személy munkáltató a háztartási alkalmazottját
még a foglalkoztatás megkezdése előtt bejelenti, adó és járulékfizetési kötelezettség nem
terheli.
Háztartási alkalmazott: Az adórendszeren kívüli kereset a háztartási alkalmazott
tekintetében adó- és járulékfizetési kötelezettséget még abban az esetben sem keletkeztet, ha a
foglalkoztató a háztartási alkalmazottat érintő bejelentési kötelezettsége teljesítését
1 A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.).4
elmulasztotta, tehát a munkáltató mulasztása nem jelenti azt, hogy a fizetési kötelezettséget a
háztartási alkalmazottnak kell teljesíteni.
4.2. Adó és járulékfizetési kötelezettség
Ha a foglalkoztató elmulasztja a regisztrációs díjfizetési kötelezettségét és/vagy a bejelentési
kötelezettségét teljesíteni, a mulasztással érintett naptári hónapokban a háztartási
alkalmazottnak kifizetett bevétel teljes összege után az Szja tv.2
, a Tbj. és az Eat.3
rendelkezései szerint a személyi jövedelemadót, a szociális hozzájárulási adót és az egyéni
járulékokat meg kell fizetnie az adott jogviszonynak megfelelően (például: munkaviszony,
megbízás), azzal, hogy ha a mulasztás a foglalkoztató érdekkörére vezethető vissza, az
egyébként a magánszemélyt terhelő személyi jövedelemadót és a Tbj. szerinti járulékokat is a
foglalkoztató fizeti meg.4
4.3. Bevallás
Az adórendszeren kívüli keresettel összefüggésben bevallási kötelezettség sem a
foglalkoztatót, sem a foglalkoztatottat nem terheli. Tehát háztartási munka végzése esetén a
foglalkoztatónak nem kell ’08-as bevallást benyújtani, illetve a magánszemélynek sem kell az
’53-as bevallásban ezen keresetről számot adni.
5. Igazolás kiadása
A háztartási alkalmazott az őt megillető adórendszeren kívüli bevétel összegéről a bevétel
megszerzése időpontjában igazolást kérhet a foglalkoztatótól.
Amennyiben a háztartási alkalmazottat ugyanaz a foglalkoztató egy adott hónapban több
napon is foglalkoztatja, a háztartási alkalmazott az igazolást az adott hónapban az utolsó
munkavégzéssel töltött napon kérheti.
A háztartási alkalmazott kérésére a foglalkoztató az igazolást havonta köteles kiállítani és
kiadni.
A foglalkoztató által kiadott igazolásnak tartalmaznia kell:
a foglalkoztató adóazonosító jelét,
a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,
a tényleges foglalkoztatás kezdő napját,
a háztartási alkalmazott részére teljesített kifizetés összegét,
a kifizetés időpontját,
a hónap során munkavégzéssel töltött napok felsorolását,
a foglalkoztatás helyének címét,
a foglalkoztató és a háztartási alkalmazott aláírását.
A foglalkoztató által kiadott igazolás bélyegzőlenyomat nélkül is érvényes.
Az igazolásminta („Igazolás a háztartási alkalmazottat megillető adórendszeren kívüli bevétel
összegéről”) honlapunkról letölthető a „Letöltések–egyéb > Adatlapok, igazolások,
meghatalmazás minták” elérési útvonalon keresztül.
2 A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.).
3 Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény.
4
2010. évi XC. törvény 2. § (4) bekezdés.5
6. Mikor szabható ki mulasztási bírság
A foglalkoztató 100 000 forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, amennyiben a 2. pont
szerinti bejelentési, és a 3. pont szerinti regisztrációs díjfizetési kötelezettségének teljesítését
elmulasztja.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal