A háztartási munkára létesített jogviszony

2015.01.20 15:01

 

A természetes személyek között háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló

jogviszony szabályairól 2010. augusztus 15. napjától a 2010. évi XC. törvény rendelkezik.

Ezen tájékoztató a jogszabályban foglaltak megismeréséhez és értelmezéséhez kíván

segítséget nyújtani.

1. Adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásnak minősül a természetes

személyek között háztartási munkára létesített jogviszony.

Háztartási munka: a kizárólag a természetes személy és háztartásában vele együtt élő

személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását

szolgáló következő tevékenységek: lakás takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek

felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás.

Nem tekinthető háztartási munkának

- a fenti munkák elvégeztetése, ha az azt elvégző személy ilyen tevékenységet folytató egyéni

vállalkozó vagy egyéni cég, illetve ilyen tevékenységet folytató társas vállalkozás tagja,

munkavállalója, feltéve, hogy a tevékenységet e minőségével összefüggésben végzi,

- ha a háztartási alkalmazott által nyújtott szolgáltatás ellenértékeként a természetes személy

foglalkoztató – akár közvetve – mástól juttatásban részesül,

- ha az a természetes személy foglalkoztató, vagy a háztartásában vele együtt élő személyek,

illetve közeli hozzátartozóik üzletszerű tevékenységével összefüggő célt szolgál.

Háztartási alkalmazott: a háztartási munkát végző természetes személy, aki ezt a

tevékenységét nem egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként végzi.

Foglalkoztató: az a természetes személy, aki a háztartási alkalmazott munkáltatója, illetve

megbízója, megrendelője.

Adórendszeren kívüli kereset: az olyan járandóság, amelyet a fent meghatározott foglalkoztató

háztartási munka ellenértékeként a háztartási alkalmazott részére juttat.

2. Bejelentési kötelezettség

2.1. A bejelentéshez szükséges adatok

Háztartási alkalmazott foglalkoztatása esetén a foglalkoztató a Nemzeti Adó- és

Vámhivatalnak (a továbbiakban: NAV) havonta vagy több hónapra előre a munkavégzés

megkezdése előtt köteles bejelenteni a következő adatokat:

- a foglalkoztató adóazonosító jelét,

- a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,

- a tényleges foglalkoztatás kezdő napját.

2.2. A bejelentés módja

A foglalkoztatónak választási lehetősége van, hogy a bejelentési kötelezettségét milyen

formában teljesítse.

A bejelentési kötelezettség teljesíthető: 2

a) elektronikus úton, a kormányzati kézbesítési szolgáltatás alkalmazásával (ügyfélkapu) vagy

b) telefonos ügyfélszolgálaton keresztül telefonon.

Fontos!

A bejelentés papíron, postai úton vagy személyesen történő benyújtására nincs lehetőség.

2.2.1. Ügyfélkapun történő bejelentés

A foglalkoztató az ügyfélkapun keresztül abban az esetben teljesítheti a bejelentési

kötelezettségét, ha előzetesen regisztráltatta magát az ügyfélkapu használata céljából.

Annak érdekében, hogy a foglalkoztató elektronikus úton bejelentést tegyen, ügyfélkapu

hozzáféréssel kell rendelkeznie. A hozzáférés létesítésével kapcsolatban a

www.magyarorszag.hu honlapon szerezhető be információ.

2.2.2. Telefonon történő bejelentés

A háztartási alkalmazott telefonon történő bejelentése a 185-ös szám tárcsázásával a

kormányzati tájékoztató szolgáltatás (központi ügyfélszolgálat) útján történik. A bejelentéshez

szükséges a bejelentő adóazonosító jelének megadása. A központi ügyfélszolgálat a

bejelentést rögzíti, és a bejelentőt a bejelentés eredményéről tájékoztatja. A központi

ügyfélszolgálat a bejelentett adatokat haladéktalanul továbbítja a NAV-hoz, és a bejelentett

adatokat a bejelentést követő 5. év december 31-éig őrzi meg, azt követően törli azokat.

2.2.3. A bejelentés teljesítése, módosítása, visszavonása

A háztartási alkalmazott bejelentését több hónapra előre is teljesíteni lehet. Ebben az esetben

a bejelentés időszakánál meg kell jelölni a bejelentés időszakának a kezdetét és a végét.

Amennyiben a bejelentési időszak végeként megjelölt hónap eltelik, de a foglalkoztatás

tovább folytatódik, akkor a bejelentést meg kell ismételni a foglalkoztatás

továbbfolytatásának időszakára vonatkozóan is.

Havonta történő bejelentés esetén a háztartási munkára vonatkozóan teljesített bejelentés a

bejelentés napját magában foglaló hónap utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik.

Ugyanazon foglalkoztatott következő hónapban történő ismételt foglalkoztatása esetén a

bejelentést újra teljesíteni kell.

Például a foglalkoztató 2015. január 22-én háztartási alkalmazottat foglalkoztat, és ugyanezen

személyt 2015. február 3-án is foglalkoztatja. A foglalkoztatónak a bejelentési kötelezettséget

mind január, mind február hónapban teljesítenie kell.

Amennyiben a foglalkoztató több havi foglalkoztatásra jelentette be a magánszemélyt, akkor

február hónapra vonatkozóan nem kell ismételten bejelentést tennie.

A NAV felé teljesített bejelentést módosítani és visszavonni is lehet a bejelentő vagy a

háztartási alkalmazott adatainak téves közlése, illetve a munkavégzés meghiúsulása esetén, a

módosítás és a visszavonás megtételére a bejelentést követő 24 órán belül van lehetőség.

A bejelentés megtételére, módosítására és visszavonására elektronikus úton történt bejelentés

esetén a 15T1043H jelű bejelentő és változás-bejelentő lap szolgál. Ezt az elektronikus

adatlapot számítógépen kell kitölteni, és az ügyfélkapun keresztül kell elküldeni a NAV

részére.

Az elektronikus adatlap kizárólag a NAV honlapjáról (https://www.nav.gov.hu) tölthető le.

A telefonon történt bejelentés telefonos úton is módosítható. 3

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a NAV honlapján az adatlap, illetve a kitöltési útmutató

újabb verziói jelenhetnek meg, ezért kérjük, hogy az adatlap kitöltése előtt a változásokat

mindig szíveskedjék figyelemmel kísérni, és az adatlap legfrissebb verzióját használni!

3. Regisztrációs díjfizetési kötelezettség

A foglalkoztatót az adóhatósági nyilvántartásba vétel, regisztráció céljából teljesített

bejelentéssel érintett háztartási alkalmazottanként havonta 1000 forint összegű regisztrációs

díjfizetési kötelezettség terheli. A regisztrációs díj összege független attól, hogy az adott

hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás.

Amennyiben a foglalkoztató a háztartási alkalmazottat több hónapra előre jelentette be, az

1000 forintos regisztrációs díjat minden hónapra meg kell fizetnie.

Amennyiben például az egyik foglalkoztató a háztartási alkalmazottat havonta 1-1 napon

foglalkoztatja, a másik pedig egész hónapon keresztül, mind a két foglalkoztatónak meg kell

fizetnie a havi 1000 forint regisztrációs díjat.

A havi regisztrációs díj nem jár vissza akkor, ha az adott hónapban a háztartási alkalmazott

foglalkoztatására nem kerül sor és a foglalkoztatás bejelentését a bejelentést követő 24 órán

belül a foglalkoztató nem vonta vissza.

A regisztrációs díj megfizetése társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságot nem

keletkeztet, és a háztartási munkára alkalmazott személy a Tbj.1

vonatkozásában nem minősül

biztosítottnak. E jogcímen tehát egészségügyi szolgáltatásra jogosultnak sem minősül a

háztartási alkalmazott.

3.1. A regisztrációs díjfizetés módja, határideje

A foglalkoztató a havi 1000 forint összegű regisztrációs díjat a NAV Háztartási alkalmazott

utáni regisztrációs díj bevételi számlára - 10032000-01076215 - történő készpénzfizetéssel,

vagy az állami adóhatóság ügyfélszolgálatain bankkártyával, vagy ha pénzforgalmi számlával

rendelkezik, átutalással a bejelentés napját magában foglaló hónapot követő hó 12. napjáig

fizeti meg.

4. Adó és járulékfizetési, bevallási kötelezettség

4.1. Mikor nem kell megfizetni az adót és a járulékokat

Foglalkoztató: A foglalkoztató az általa háztartási munkára meghatározott tevékenység

végzésére foglalkoztatott háztartási alkalmazott után adó és járulék fizetésére akkor nem

kötelezett, ha az előzőek szerinti bejelentési kötelezettségét a foglalkoztatást megelőzően

teljesítette. Amennyiben tehát a természetes személy munkáltató a háztartási alkalmazottját

még a foglalkoztatás megkezdése előtt bejelenti, adó és járulékfizetési kötelezettség nem

terheli.

Háztartási alkalmazott: Az adórendszeren kívüli kereset a háztartási alkalmazott

tekintetében adó- és járulékfizetési kötelezettséget még abban az esetben sem keletkeztet, ha a

foglalkoztató a háztartási alkalmazottat érintő bejelentési kötelezettsége teljesítését

 

1 A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről

szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.).4

elmulasztotta, tehát a munkáltató mulasztása nem jelenti azt, hogy a fizetési kötelezettséget a

háztartási alkalmazottnak kell teljesíteni.

4.2. Adó és járulékfizetési kötelezettség

Ha a foglalkoztató elmulasztja a regisztrációs díjfizetési kötelezettségét és/vagy a bejelentési

kötelezettségét teljesíteni, a mulasztással érintett naptári hónapokban a háztartási

alkalmazottnak kifizetett bevétel teljes összege után az Szja tv.2

, a Tbj. és az Eat.3

rendelkezései szerint a személyi jövedelemadót, a szociális hozzájárulási adót és az egyéni

járulékokat meg kell fizetnie az adott jogviszonynak megfelelően (például: munkaviszony,

megbízás), azzal, hogy ha a mulasztás a foglalkoztató érdekkörére vezethető vissza, az

egyébként a magánszemélyt terhelő személyi jövedelemadót és a Tbj. szerinti járulékokat is a

foglalkoztató fizeti meg.4

4.3. Bevallás

Az adórendszeren kívüli keresettel összefüggésben bevallási kötelezettség sem a

foglalkoztatót, sem a foglalkoztatottat nem terheli. Tehát háztartási munka végzése esetén a

foglalkoztatónak nem kell ’08-as bevallást benyújtani, illetve a magánszemélynek sem kell az

’53-as bevallásban ezen keresetről számot adni.

5. Igazolás kiadása

A háztartási alkalmazott az őt megillető adórendszeren kívüli bevétel összegéről a bevétel

megszerzése időpontjában igazolást kérhet a foglalkoztatótól.

Amennyiben a háztartási alkalmazottat ugyanaz a foglalkoztató egy adott hónapban több

napon is foglalkoztatja, a háztartási alkalmazott az igazolást az adott hónapban az utolsó

munkavégzéssel töltött napon kérheti.

A háztartási alkalmazott kérésére a foglalkoztató az igazolást havonta köteles kiállítani és

kiadni.

A foglalkoztató által kiadott igazolásnak tartalmaznia kell:

 a foglalkoztató adóazonosító jelét,

 a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét,

 a tényleges foglalkoztatás kezdő napját,

 a háztartási alkalmazott részére teljesített kifizetés összegét,

 a kifizetés időpontját,

 a hónap során munkavégzéssel töltött napok felsorolását,

 a foglalkoztatás helyének címét,

 a foglalkoztató és a háztartási alkalmazott aláírását.

A foglalkoztató által kiadott igazolás bélyegzőlenyomat nélkül is érvényes.

Az igazolásminta („Igazolás a háztartási alkalmazottat megillető adórendszeren kívüli bevétel

összegéről”) honlapunkról letölthető a „Letöltések–egyéb > Adatlapok, igazolások,

meghatalmazás minták” elérési útvonalon keresztül.

 

2 A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.).

3 Az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény.

4

2010. évi XC. törvény 2. § (4) bekezdés.5

6. Mikor szabható ki mulasztási bírság

A foglalkoztató 100 000 forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, amennyiben a 2. pont

szerinti bejelentési, és a 3. pont szerinti regisztrációs díjfizetési kötelezettségének teljesítését

elmulasztja.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal